(1.1) Actualització i millora professional de la persona atesa en l'àmbit residencial
Expedient MRR20230039. Convocatòria de formació no formal de qualificació i requalificació de la població activa 2023-2024, vinculades a qualificacions professionals incloses en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, en sectors estratègics, en el marc del Component 20 "Pla estratègic d'impuls de la Formació Professional", del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (MRR) – Finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU, que promou el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya
- Inici del curs
- 21-05-2024
- Finalització del curs
- 18-06-2024
- Calendari
- 21, 28 de maig, 4, 6, 11 i 18 de juny
- Horari
- de 9:00 a 14:00
- Durada
- 30 hores
- Modalitat
- Presencial
- On es fa?
- ACRA (Consulteu els REQUISITS D'ACCÉS)
- Places disponibles
- 30
- Preu
- 0€
- Documents
Contingut del curs
UNITAT COMPETÈNCIA RELACIONADA UC_2-1018-11_2: Facilitar l'atenció residencial en les activitats sociosanitàries en institucions socials
OBJECTIUS GENERALS: Mantenir i millorar les aptituds i competències del personal auxiliar en les activitats diàries, dotant-lo d’eines per a la transmissió de coneixements.
OBJECTIUS ESPECÍFICS:
- Millorar la capacitació professional en l’atenció a la persona des de un punt de vista integral, aplicant el model de ACP/ACIP en totes les activitats realitzades.
- Transmetre les bones pràctiques de l’activitat diària en la cura integral de la persona atesa.
- Preparar i dotar de eines bàsiques a les professionals com a docents i referents de la seva professió.
- Practicar competències relacionades amb la transmissió de coneixements.
- Disposar de coneixements i tècniques d’autocura per poder assumir la cura d’altres persones.
- Considerar l’impacte emocional de les interaccions en el context de la cura prestada.
CONTINGUTS:
MÒDUL ACTUALITZACIÓ EN CURES AUXILIARS (5 hores)
- Principals síndromes geriàtrics:
- Immobilitat.
- Caigudes.
- Incontinència urinària i fecal.
- Nafres
- Disfàgia.
- Deteriorament cognitiu
- Fragilitat de la persona.
- Principals signes i símptomes d’alerta: Maneig Bàsic (febre, convulsió, híper-hipoglucèmia, HTA, pèrdua de coneixement, RCP).
- Valoració geriàtrica.
- Prevenció i maneig de patologies més comuns a nivell residencial:
- Indicacions generals de les possibles infeccions més habituals en l’àmbit residencial.
- Els 5 moments de Higiene de mans.
- Covid
- Grip
- Malnutrició
- Insomni
MÒDUL ACTUALITZACIÓ EN DISFAGIES (3 hores)
- Bases de la deglució: trastorns en la deglució i disfàgia.
- Envelliment i disfàgia
- Signes d’alerta de la disfàgia
- Adaptacions Dietètiques: medicació, espessidors, noves tècniques culinàries... .
MÒDUL REGISTRES I INFORMES (1 hora)
1. Aspectes a tenir en compte en la complementació de registres i traspàs d’informació: estructura e indicacions.
MÒDUL PRINCIPIS BÀSICS DE LA FORMACIÓ (5 hores)
- La interacció didàctica. Aprenentatge d’adults.
- El procés d’ensenyament- aprenentatge.
- Disseny i planificació d’accions formatives.
- Accions formatives en modalitat presencial. Metodologia didàctica.
- Recursos per la formació al lloc de treball.
MÒDUL TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ AMB USUARIS I FAMILIES (5 hores)
- Millora del procés de comunicació amb les persones que pateixen demència i trastorns de conducta.
- Barreres en la comunicació, interferències i sorolls.
- Habilitats comunicatives i Estil de comunicació. Agressiu, passiu i assertiu.
- Pautes per millorar la comunicació amb l'usuari: claredat, senzillesa, atenció, empatia.
- Tècniques bàsiques de comunicació no verbal.
- Adaptació del lèxic de la institució a les característiques de l'usuari.
- Atenció, comunicació i participació dels familiars.
MODUL BONES PRÀCTIQUES PROFESSIONALS (3 hores)
- Cura de la intimitat/Intervencions en les AVD i en el respecte als espais personals.
- Bones pràctiques de l’abordatge en el procés de final de vida (detecció precoç, atenció, etc,...).
- Bon maneig en l’administració de la medicació (identificació, manipulació dels fàrmacs, interaccions amb aliments,...)
MÒDUL PLANIFICACIÓ DE DECISIONS ANTICIPADES (PDA) (2 hores)
- Context i valor actual de la PDA i DVA.
- Aspectes ètics i legals. Carta de Drets i Deures de les persones.
- Aplicació i procés de la PDA.
MÒDUL HIGIENE I SALUT POSTURAL. Tècniques de mobilització. (5 hores)
- Tècniques de mobilització, trasllat (transferències), canvis posturals i deambulació.
- Prevenció de riscos laborals i seguretat del professional.
- Riscos ergonòmics
- Riscos psicosocials
- Riscos d’higiene
- Riscos de seguretat
- Prevenció de caigudes.
- Ajudes tècniques per la deambulació, trasllat i mobilització de persones dependents.
- Gestió de les contencions. Sensibilització en eliminació de contencions.
CONTINGUTS SOSTENIBILITAT O ECONOMIA VERDA (1 hora: continguts desenvolupats al llarg del curs)
- Gestió de residus.
- Elements mediambientals de l’entorn de treball.
- Recuperació de recursos a l’economia circular.
Requisits
Requisits d’accés: experiència mínima de 3 anys realitzant tasques d'auxiliar de geriatria en institucions socials.*
* Per a demostrar l'experiència professional és necessari aportar la vida laboral o un certificat d'empresa.
Aquest curs està adreçat a:
- Persones que cotitzen per Règim General, Autònoms o que están en situación d'ERTO.
- Persones en situació d’atur: aquest col·lectiu té l’accés limitat a aquest Pla de Formació, per la qual cosa no tindran garantida la seva plaça fins que no es comprovi que no s’excedeix la limitació estipulada.
- Els treballadors de l’Administració Pública no poden accedir a aquest Pla de Formació.
Inscripció
Com formalitzar la inscripció?
Un cop feta la preinscripció on-line, per formalitzar la inscripció heu d’entregar-nos la següent documentació:
- Annex 1 d’inscripció complimentat
- Copia del DNI o NIE
- Copia de la capçalera de l’última nòmina (si estàs en actiu)
Copia del últim rebut d’autònoms (si ets autònom/freelance)
Copia del document de demanda d’ocupació -DARDO- (si estàs a l’atur) - Copia de la vida laboral o certificat d'empresa.
La documentació es pot enviar al correu formacio1@acra.cat (i un cop rebuda us donarem resposta) o portar-la a les nostres oficines al C/ Calàbria, 236-240 (local 1), de dilluns a dijous de 15:30 a 17:30 o divendres de 11:00 a 13:00.
S’admetrà documentació sempre que quedin places disponibles i no s’acceptaran sol·licituds que no es presentin amb tota la documentació pertinent.
ACRA es reserva el dret d'anul·lar qualsevol curs que no hagi assolit un mínim de participants.
Docents
Mònica Civit
Diplomada Universitària en Infermeria Escola Universitària d’Infermeria Blanquerna URL. Màster en Infermeria Escolar, IL3, Universitat de Barcelona. Docent en diversos mòduls del Certificat de Professionalitat d’atenció sociosanitària a persones dependents.
Ricard Ollé
Diplomat Universitari en Infermeria Escola Universitària Santa Madrona. Mestratge en Gerontologia interdisciplinària per la Universitat Autònoma de Bellaterra. 30 anys d'infermer assistencial i en la gestió en el sector de la Geriatria. 20 anys de docent del Certificat de Professionalitat d'atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials i d'atenció domiciliària.
Sònia Miguel
Formadora en Gestió Integral de Conflictes, Metodologies Apreciatives i Generació de Consens. Llicenciada en Ciències de l’Educació per la Universitat de Barcelona i Màster en Anàlisi i Resolució de Conflictes (2001) per la Universitat Ramon Llull. La meva expertesa es centra en la mediació, la comunicació, la generació de consens i el disseny de processos de diàleg, àmbits que he aprofundit tant des del vesant de la intervenció com de la docència. Principalment els sectors en els que he desenvolupat ambdues tasques són el comunitari, l’organitzacional i l’educatiu.
Quico Manyós
Educador Social. Fundador i Director de Dignetik S.L. Col·laborador del Comitè d’ètica de Serveis Socials de Catalunya. Assessor del Comitè d’ètica d’Accent Social. Dinamitzador d’Espais de Reflexió ètica en serveis de diverses entitats. Formador en Espais de reflexió ètica per a centres de referència estatals de l’IMSERSO. Membre expert assessor del Consell Nacional de la Gent gran de Catalunya, en les comissions relacionades amb el Maltractament i vulnerabilitat de les persones grans i amb la Carta de drets i deures de la gent gran de Catalunya. Formador sobre Prevenció de Maltractament en residències de la Generalitat de Catalunya.
Jerusalen Irigoyen
Diplomada en Fisioteràpia per la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Experiència com a fisioterapeuta en centres del sector de la Geriatria. Docent en el mòdul 3 d’Intervenció en l'atenció sociosanitària del Certificat de Professionalitat d'atenció sociosanitària a persones dependents.