(24.2/A) MODUL 4 Certificat de professionalitat: Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials

Expedient PS20170025 Convocatòria de formació sectorial 2016-2017 subvencionada a través del Consorci per a la Formació Contínua, SEPE Servicio Público de Empleo Estatal. Estan exclosos d'aquesta subvenció els treballadors de l'Administració Pública.

Inici del curs
18-10-2017
Finalització del curs
30-11-2017
Horari
de dilluns a dijous de 15:00 a 20:00 h
Durada
130 h
Modalitat
Presencial
On es fa?
SANT JOAN DESPÍ
Places disponibles
0
Preu
Gratuït
Documents
CP Sociosanitari

Contingut del curs

Mòdul 4: SUPORT PSICOSOCIAL, ATENCIÓ RELACIONAL I COMUNICATIVA EN INSTITUCIONS

Unitat 1: Animació social per a persones dependents en institucions 

El curs d'Animació social per a persones dependents en Institucions de 30 hores t'ensenyarà a desenvolupar intervencions d'atenció psicosocial dirigides a persones dependents en l'àmbit institucional.

Objectius generals del curs

-       Aplicar tècniques i estratègies de suport i desenvolupament d'habilitats de relació social adaptades als col·lectius d'intervenció.

Contingut general del curs

Participació en l'atenció psicosocial de les persones dependents en la institució sociosanitària

-       Foment de l'adaptació a la institució de les persones dependents:

  •   Característiques.
  •   Factors que afavoreixen o dificulten l'adaptació.
  •   Suport durant el període d'adaptació.
  •   Estratègies d'intervenció.

-       Foment de la relació social de les persones dependents:

  •   Característiques.
  •   Habilitats socials fonamentals.
  •   Factors.
  •   Dificultats.
  •   Tècniques per afavorir la relació social.
  •   Activitats d'acompanyament i de relació social, individual i grupal.
  •   Mitjans i recursos: aplicacions de les noves tecnologies, recursos de l'entorn.

-       Utilització de l'ambient com a factor afavoridor de l'autonomia personal, comunicació i relació social:

  •   Elements espacials i materials: distribució, presentació.
  •   Decoració d'espais.
  •   Disseny i elaboració de materials.
  •   Característiques específiques de la motivació i l'aprenentatge de les persones malaltes dependents

Reconeixement de les característiques psicològiques de persones dependents en institucions

-       Conceptes fonamentals:

  •   Cicle vital.
  •   Conducta.
  •   Processos cognitius.
  •   Motivació.
  •   Emoció, alteracions.

 

-       Procés d'envelliment.

  •   Malaltia i convalescència: canvis bio-psico-socials.
  •   Incidències en la qualitat de vida.
  •   Evolució de l'entorn socioafectiu i de la sexualitat de la persona gran.
  •   Necessitats especials d'atenció i suport integral.
  •   Qualitat de vida, suport i autodeterminació en la persona gran.
  •   Conceptes fonamentals.
  •   Característiques i necessitats en malaltia i convalescència.

-       Discapacitats en les persones dependents:

  •   Concepte.
  •   Classificació i etiologies freqüents.
  •   Característiques i necessitats.
  •   Qualitat de vida, suport i autodeterminació de les persones amb discapacitat.

Acompanyament dels usuaris

-       Concepte d'acompanyament de les persones dependents en la institució.

-       Àrees d'intervenció, límits i deontologia.

-       Funcions i paper del professional en l'acompanyament.

-       Intervencions més freqüents.

-       Tècniques i activitats per afavorir la relació social.

-       Tècniques bàsiques de comunicació: individuals i grupals.

-       Acompanyament en les activitats.

 

 

Unitat 2: Manteniment i millora de les activitats diàries de persones dependents en institucions

Objectius generals del curs

-       Aplicar tècniques i estratègies per a l'acompanyament dels usuaris en el desenvolupament d'activitats.

Contingut general del curs

1. Manteniment i entrenament de les funcions cognitives en Situacions quotidianes de la institució:

-       Tècniques per a l'entrenament de la memòria.

-       Tècniques per a l'entrenament de l'atenció.

-       Tècniques per a l'entrenament de l'orientació espacial, temporal i personal.

-       Tècniques per a l'entrenament del raonament.

-       Elaboració d'estratègies bàsiques d'intervenció.

2. Manteniment i entrenament d'hàbits d'autonomia personal en situacions quotidianes de la institució:

-       Tècniques, procediments i estratègies d'intervenció.

-       Tècniques de resolució de conflictes.

-       Procediments i estratègies de modificació de conducta.

-       Comportaments en grup.

-       Utilització de les dinàmiques de grup.

-       Observació de l'usuari en situacions especials, festes i esdeveniments:

§  Tècniques bàsiques d'observació.

§  Intervenció en situacions de crisi.

Comunicació d'incidències a l'equip interdisciplinari.

Unitat 3: Tècniques de comunicació amb persones dependents en institucions

 

Objectius generals del curs

-       Explicar les necessitats que presenten les persones amb dificultats

-       Comunicatives en la seva vida diària.

-       Seleccionar i utilitzar les tècniques de comunicació verbal i no verbal adequades a un context donat.

-       En un supòsit pràctic de comunicació entre professional i usuaris, identificar els contextos i les característiques interactives de cada situació, així com els principals recursos i estratègies d'actuació afavoridors de la comunicació.

-       En un supòsit pràctic de comunicació oral amb persones dependents:

  •   Reconèixer els sistemes usuals que garanteixin la comunicació amb la persona a l'hora de fer la seva cura i atenció integral al llarg del dia.
  •   Utilitzar a partir d'aquests recursos: escriptura, fotos, objectes, dibuixos, un codi de suport que faciliti la comunicació i atenció integral a l'usuari.
  •   Emetre i comprendre missatges senzills per mantenir converses sobre temes quotidians.

Contingut general del curs

1. Millora del procés de comunicació amb l'usuari

-       Procés de comunicació; característiques.

-       Barreres en la comunicació, interferències i sorolls.

-       Pautes per millorar la comunicació amb l'usuari: claredat, senzillesa, atenció, empatia.

-       Tècniques bàsiques de comunicació no verbal.

-       Adaptació del lèxic de la institució a les característiques de l'usuari.

-       Comunicació amb els familiars i l'entorn de l'usuari.

2. Utilització de tècniques de comunicació alternativa i augmentativa

-       Necessitats especials de comunicació.

-       Estratègies i recursos d'intervenció comunicativa.

-       Sistemes alternatius de comunicació:

  •   Concepte i classificació.
  •   Ús del vocabulari bàsic de l'atenció sociosanitària en institucions d'atenció social en els llenguatges alternatius usuals: BLISS, SPC i LSE.

-       Ajudes tècniques per a la comunicació alternativa i augmentativa.

Tècniques de comunicació amb malalts d'Alzheimer.

 

Requisits

Per a formalitzar la inscripció al curs és imprescindible presentar a les oficines d'ACRA (Travessera de Gràcia, 40, pral. 2a de Barcelona) o enviar escanejada al correu formacio@acra.cat la següent documentació abans del 31/08/2017

  • Copia del DNI.
  • Copia e l'última nòmina (o certificat de demandant d'ocupació -DONO- en cas d'aturats).
  • Document del NASS Numero Afiliació a la Seguretat Social (certificat de la Seguretat Social, informe de vida laboral, contracte, no targeta sanitària)
  • Original i/o Còpia degudament compulsada de la titulació acadèmica minima requerida 

CRITERIS DE SELECCIÓ

  • Títol en Graduat  Escolar
  • Títol en Educació Secundària Obligatòria.
  • Certificat professional del mateix nivell.
  • Certificat de professionalitat de nivell 1 de la mateixa família i àrea professional.
  • Complir el requisit acadèmic d'accés als cicles formatius de grau mitjà, o bé haver superat les corresponents proves d'accés als mateixos
  • FP1 i FP2 de qualsevol branca.
  • 1er i 2on de BUP finalitzats.
  • Batxillerat.
  • Tenir un grau mitjà o grau superior de qualsevol branca.Tenir superada la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys i / o de 45 anys.

Si no es compleixen els requisits anteriors es realitzarà una PROVA on es valoraran coneixements de matemàtiques i de llengua catalana o castellana. 

Docents

Oscar Lakiszyk

Consultoria i formació per al desenvolupament personal i organitzacional: Coaching, Mediació, Psicologia i Psicoanàlisis. Formador i consultor per a prestigioses universitats i entitats del àmbit nacional i internacional (Generalitat de Catalunya, Principat d’ Astúries, Diputació d’ Alacant, Universitat de Barcelona, Universitat Ramón Llull, Consorci Hospitalari de Catalunya, Fundació Pere Tarrés, A.C.R.A, Caixa Catalunya. Docent Certificat de Professionalitat: Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, Mòdul 4: Unitat 1: Animació social per a persones dependents en institucions.

Cristina Lorente Alzueta

Llicenciada en Psicologia. Màster en Hipnosis Clínica. DCM (Dementia Care Mapping). Experta en Comunicació, ACP, animació i dinamització. Curs de Reconeixement de Competències com a “Assessora” i com “Avaluadora”. Coach. Ha treballat per diverses institucions sociosanitàries portant les àrees socials de psicologia i dinamització. Assessora, Consultora i Conferenciant en prestigioses universitats, institucions, i altres centres de prestigi sociosanitari. Docent dels certificats de professionalitat Atenció sociosanitària a persones dependents ens institucions socials i a domicilis.