Notícies

4 de juny de 2025

ACRA analitza l’afectació de l’apagada elèctrica i reclama que els serveis d’atenció a la dependència siguin considerats essencials

Hem realitzat un baròmetre entre els seus associats per conèixer quina va ser l’afectació de la situació d’emergència que es va viure el passat 28 d’abril i determinar quines accions cal dur a terme per a properes situacions similars 

resultats baròmetre apagada imatge per noti

L'Associació Catalana de Recursos Assistencials (ACRA) hem dut a terme un baròmetre entre els seus associats per conèixer l'impacte de l'apagada elèctrica que va tenir lloc el passat 28 d'abril i la resposta de les administracions públiques davant aquesta situació. 

L'apagada, que va afectar de manera generalitzada Catalunya, va generar situacions complexes en molts centres d’atenció a persones grans ambdependència. ACRA hem volgut recollir dades de primera mà per entendre millor com es van veure afectats aquests centres i quina ajuda van rebre. 

Les principals conclusions del baròmetre indiquen que el68% dels centres van patir apagades de 8 hores o més. Mentre que a Girona, l'apagada va durar entre 1 i 10 hores, a Lleida i Tarragona va superar les 6 hores. En aquest sentit, els serveis es van veure afectats de forma desigual, ja que el 56% dels centres van patir aturades parcials dels seus serveis mentre que el 19% van experimentar aturades totals. Només el 25% dels centres van mantenir la normalitat operativa. 

Un altre dels temes destacats és la pèrdua de les comunicacions dels centres i serveis, els enquestats indiquen que el 25% van perdre telèfon i internet durant més de 12 hores i només el 38% dels centres van mantenir les comunicacions operatives. 

Pel que fa a l’afectació global de l’apagada, el 43% dels centres van patir una afectació general de mitjana a greu, el 64% dels centres van reportar una afectació lleugera a moderada i el 8% van indicar una afectació molt greu. En aquest sentit, és important tenir en compte els recursos i la preparació dels centres, i és que un 52% dels centres no disposaven de generador elèctric, dels quals el 63% van patir una aturada total. 

Finalment, pel que fa a la resposta institucional, els serveis denuncien una manca de coordinació important. El 40% dels centres no va rebre cap contacte de les administracions, i el 58% no va rebre cap ajuda in situ durant l'emergència. Mentre que del 48% dels centres que va rebre informació sobre la situació, el 31% la va considerar insatisfactòria.  

Davant d'aquestes conclusions, ACRA ens comprometem a emprendre les mesures oportunes per garantir que, en cas d'una nova situació similar, hi hagi més contacte amb l'administració. ACRA també demanem que els serveis d'atenció a la dependència siguin considerats serveis essencials, al mateix nivell que els centres sanitaris, per assegurar la seva protecció i funcionament continuat en situacions d'emergència.