Notícies

19 de maig de 2016

Rendibilització i reivindicació a la jornada de centres de dia

El sector demana un nou model que s’ajusti a les necessitats dels usuaris i la revisió d’unes tarifes que facin viable el servei

jornada centres dia 2016 06

Tarifes i desocupació

Catalunya compta amb uns 900 centres de dia que donen servei a més de 18.000 usuaris, però actualment té una desocupació que va del 15% en el sector públic i del 40% en el sector privat, molt lluny del que passa en altres comunitats. La necessitat d’un nou model més flexible i, sobretot, la revisió a l’alça d’unes tarifes congelades des del 2010 (amb un preu de referència de 617,32 € mensuals) són assumptes pendents que s’han d’abordar per tal de garantir la continuïtat i la qualitat d’un servei essencial per a la gent gran.

Un centenar de professionals del sector de la dependència han participat aquest matí a la jornada de rendibilització dels centres de dia per a gent gran celebrada a Foment del Treball. Quin model volem per aquest servei? Com serà el nou model? Com es pot augmentar l’ocupació d’un servei que molt sovint queda lluny de la plena ocupació? Quina és la millor manera d’atendre les necessitats dels usuaris? Més qualitat, més flexibilitat, més innovació i més cooperació publicoprivada han sigut algunes de les receptes dels ponents per millorar-ne la rendibilitat, així com una major pro activitat a l’hora de posicionar i vendre un servei sovint associat com un pas previ a la institucionalització en lloc d’un espai de potenciació del manteniment de l’usuari en el seu entorn i de millora de la qualitat de vida.

La directora general, Montse Llopis, ha inaugurat la jornada i ha reiterat que les tarifes actuals, congelades des del 2010, s’haurien de revisar amb el nou model, que molt probablement es presentarà abans de finals d’any. El subdirector general d’anàlisi i programació del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Lluís Grande, ha avançat que “s’està treballant en un model flexible i atent a la diversitat i a les necessitats dels usuaris”.

“Hi ha tants centres de dia com necessitats per cobrir”, ha explicat Xavier Paradell, consultor en RRHH, que ha vinculat la viabilitat dels centres amb la capacitat de donar sortida a les necessitats del client i del promotor. En un àmbit complementari s’ha referit el director de la Residència Bellaire, Jordi Pageo, que ha insistit en la necessitat de la “diferenciació” a l’hora de rendibilitzar els centres.

Carlos Navas i Núria Roselló, del grup de treball de centres de dia d’ACRA, també han reclamat una adequació de les tarifes, congelades des del 2010, als costos reals del servei, que ha patit nombrosos canvis en la normativa vigent que n’han afectat la rendibilitat.

La jornada també ha servit per presentar tres casos d’èxit: el servei de telassistència nocturn de Tunstall Televida (Joan Torres i Xema Gil) per als usuaris dels centres de dia, amb l’objectiu de donar-los la màxima cobertura; els centres de dia a la comunitat de Madrid, amb un índex de satisfacció entre els usuaris i els familiars del 98%, a càrrec del president d’AMADE, Javier Gómez, i els beneficis per a la salut dels usuaris que utilitzen els jardins terapèutics, per part de Karin Palmlöf, pionera en la utilització d’aquest recurs.

La presidenta d’ACRA, Cinta Pascual, ha tancat la jornada juntament amb Josep De Martí, director d’Inforesidencias.com, entitat col·laboradora en l’organització. Pascual ha subratllat que els centres de dia són el servei “per excel·lència, el més desitjat pels usuaris”, i el que ha de fer el sector és “ser flexible i convertir els centres i les residències en plataformes de serveis que s’adaptin a les necessitats de la gent”.

Galeria d'imatges